woensdag 8 december 2010

We zijn begonnen met onze GIP. Ik het gekozen voor luc Binst en het House R in Mechelen.
Het gebouw spreekt me erg aan omdat het een heel open woning is.
Ik heb dit dan ook toegepast in mijn woning. Ik heb geprobeerd heel open ruimtes te creëren met veel glas. Ik heb een wand met klimop die een groene en rustieke sfeer in de woning brengt.
De woning die we moeten verbouwen staat in de Meldertstraat in Hasselt.
Het is een vergeten straatje.
De woning die we gaan 'platleggen' staat tussen een garage en een gezinswoning.
Ik heb voor mijn conceptbord een soort turkoois genomen.
Luc Binst maakt vaak gebruikt van deze kleur. Net als Maarten Van Severen, waar hij zijn inspiratie haalde.

Afbeeldingen volgen nog.

dinsdag 26 oktober 2010

Interieurbeurs Kortrijk

Vrijdag 22 oktober zijn we met ABK naar
Interieur Kortrijk gegaan.
Het was een leuke uitstap.
Ik heb vooral veel leuke badkamers gezien.
Enkele meubelstukken die ik gebruikt heb in mijn ontwerp
van de designwinkel heb ik daar ook terug gezien.
Het was een mooie en interessante beurs.
Op het einde waren we het wel een beetje beu.
We hadden heel wat informatie bijeen gekregen en het werd nogal zwaar.
Een van de mindere puntjes vond ik, was dat alles dooreen stond.
We waren in het begin op zoek naar keukens
maar eigenlijk stonden ze gewoon overal tussen.

Keukens:




Badkamers:



Enkele Accessoires:

interierbeu

zaterdag 23 oktober 2010

ABk naar Parijs

Op woensdag 29 september vertrokken we al heel vroeg met de bus
naar Parijs.
We zouden vertrekken om 6 uur, maar Kadir werd niet wakker.
Dus vertrok de bus om 6:15.
Om 9:30 uur kwamen we aan bij 'Historial de la grande guerre'.
Kadir en Burcin gaven ons meer informatie over het gebouw.
We hebben de binnenkant van het gebouw niet gezien, enkel de buitenkant en
de omgeving van de burcht.

We lunchten al om 11 uur en toen vertrok de bus terug richting Parijs.
Rond 13 uur kwamen we aan bij ons hotel.
Het Ibis was een groot en mooi hotel.
We hadden een gezellige en grote kamer.

In de namiddag bezochten we 'Centre Pompidou'.
Het was een enorme groot gebouw, ontworpen door
Richard Rogers en Renzo Piano.
Nu is het niet meer zo een bijzonder gebouw maar in die tijd was het heel
modern.
In de tijd dat het gebouwd werd waren de mensen geschokt door het gebouw.


's Avonds namen we de metro naar het 'Louvre'.
De piramide was veel groter dan ik dacht.
In het Louvre hangt ook de Mona Lisa, het schilderij is gemaakt
door Leonardo Da Vinci.
Rond elf uur gingen we terug naar het hotel, de eerste dag was al bijna afgelopen.
We hebben nog iets gedronken en zijn toen gaan slapen.




Na een korte nacht moesten we om zeven uur opstaan voor een nieuwe dag.
Een lekker ontbijt werd geserveerd en dan namen we de metro
naar de 'Notre Dame'.
Het was een beetje regenachtig, dat was jammer,
maar toen we aankwamen bij 'L'Institut du Monde Arabe (IMA)' was het al gestopt.
We gingen naar het dakterras van het gebouw en vanaf daar hadden we een prachtig uitzicht over Parijs. Het was een zeer hoog gebouw.


In de namiddag gingen we naar 'Fondation Cartier',
ontworpen door Jean Nouvel.
Ik hield niet van de stijl van dat gebouw.
We zagen de buitenkant van het gebouw en liepen in de tuin.
Ik vond het een van de minder leuke dingen die we bezochten.
We namen de metro naar de 'Eiffeltoren',
maar we zijn er niet opgegaan.
De leerkrachten gaven ons de opdracht om een originele foto van onze klas te maken.
Het was geen succes, maar een grappig ding om te doen.



Daarna gingen we naar de 'Galeries Lafayette', het was een prachtig gebouw met
een grote koepel met veel kleuren en balkons en een dakterras met
een prachtig uitzicht over Parijs.
We hebben hier wat gerust en zijn gaan winkelen.


In de avond zagen we de 'Sacre Coeur'.
In de buurt hebben we gezocht naar een plek om te eten.
We zijn gaan eten met de hele klas, gezellig.
Rond twaalf uur 's avonds zijn we terug naar het hotel gegaan.



De volgende ochtend konden we een beetje langer slapen.
We moesten onze koffers pakken.
Daarna gingen we naar de lokale markt, genaamd:
'Marche d'Aligre' en 'Marche Beauvau'.


In de namiddag gingen we naar 'Villa La Roche'.
Het was niet goed onderhouden en het was ook ver weg van het centrum.
De kamers waren mooi maar er waren geen meubels in.
Eerst was het wit geschilderd, maar nu is het terug in de oorspronkelijke kleuren.

Daarna gingen we naar de bus naar 'Villa Savoye', maar iedereen was moe.
Om vier uur in de namiddag vertrok de bus met bestemming Hasselt.
We zijn onderweg in een tankstation gaan eten.
Om half elf 's avonds kwamen we aan in Hasselt.



Het was een heel fijne week en ik heb ervan genoten.

donderdag 26 augustus 2010

Ik heb gekozen voor deze architecten en hun woningen omdat
hun gebouwen uniek en speciaal zijn.
De inrichting is vaak heel flexibel.
Ik vind het ook belangrijk dat er veel lichtinval is en dat er gespeeld wordt met het licht en dat is wat deze architecten ook doen.
Bart Coenen
Woning: Vanremortel
Nijlen


De opdracht startte met de vraag van een kunstenaarskoppel om bovenop
hun kleine en reeds bebouwde bungalow een verdieping te bouwen.
Het uiteindelijke resultaat is een volledige nieuwbouw met een industriële look
omdat er is gezocht naar een bouwconcept met een zo kort mogelijke bouwtermijn.

De woonruimte is op de verdieping gesitueerd met drie van de vier gevels volledig beglaasd. Hierdoor leven de bewoners dicht bij de natuur.
De stalen structuur zonder dragende wanden zorgen voor grote open ruimtes,
die vrij kunnen ingedeeld worden en dus een grote flexibiliteit toelaten.
De woning is in vier maanden gebouwd dit is mogelijk dankzij het industriële concept.

Staal, beton en glas zijn de belangrijkste bouwstenen.
De draadstructuur van de woning is zowel binnen als buiten zichtbaar gelaten.
De staalstructuur van deze woning levert de grootste vrijheid en flexibiliteit naar indeling van de woning.
De gevelbekleding is uitgevoerd met prefab cellenbetonpanelen afgewerkt met een zwarte kwartslaag. Grote glasvlakken geven licht, zicht en kleur in de woning.
De vloer op de gelijkvloers is uitgevoerd in zwarte polybeton met vloerverwarming.
De vloer op de verdieping is in hout.

donderdag 12 augustus 2010

Lab 32
Woning: Woonhuis Van Roekel
Litscherveld, Heerlen


Het woonhuis is gelegen in de uitbreidingswijk in Litscherveld en is volledig inclusief interieur en tuin ontworpen.
Er zijn krachtige en sobere gebaren in de gevel.
Dit zie je door het programma van de verdieping in twee
verdraaide en gestuukte volumes te stapelen op de plint van metselwerk.
De gevelkozijnen worden uitgevoerd in aluminium.
Door de minimalistische en zorgvuldige detaillering heeft de woning een strak uiterlijk. Het huis is volledig onderkelderd.
Op de eerste verdieping zijn slaapkamers en een overdekt terras op de tweede verdieping liggen ook nog 2 slaapkamers.
Het werd uitgevoerd in 2008.

Luc Binst
Woning: 0211 ARCH
Kerkstraat 53, Humbeek


Luc Binst is de ontwerper en bewoner van deze nieuwbouw te Humbeek.
In 2006 werd hij beloond met dit ontwerp.
Sinds 2006 werkt hij ook samen met Jo Crepain.
Luc Binst gebruikt deze loft niet enkel als particuliere woning
maar doet ook dienst als praktijkruimte.
De woning heeft een hoge afwerkingsgraad, Het heeft een doorgedreven
detaillering en bijzondere materiaalkeuze.

Hij laat de ruimtes overvloeien tot een boeiend geheel.
Dit doet hij door ruimtes en functies visueel te verbinden zonder afgebakende kamers te creëren.

Het exterieur
De buitenkant van de loft lijkt een neutrale box, de aandacht wordt vooral getrokken naar de grote raampartijen en de symbolen van menselijke vormen.
Deze verwijzen naar de eventuele kinderkamers die er ooit nog gaan komen.
Nu is dat nog een open ruimte maar hij wil er dan binnenmuren in plaatsen.
Dit is een mooi voorbeeld van de flexibiliteit van de woning.

Het interieur
De interieurinrichting valt vooral op door de combinatie van zwart en wit met het heldere blauwe licht dat sterk afsteekt tegen de neutrale tinten.
Luc Binst haalde zijn inspiratie bij de Blue Bench van Serveren het blauw is dan ook
een eerbetoon aan deze architect.

Als eerste GIP-opdracht moesten we 3 architecten zoeken die ons het meest aanspreken.
Ik heb zowat van alle architecten die we opgegeven kregen gebouwen gezocht.
De woningen van de volgende 3 architecten spraken mij het meeste aan:
Luc Binst, Lab 32 en Bart Coenen.
De ontwerpen van deze architecten heb ik verder uitgewerkt.